Zaadrotatie bij een onregelmatige cyclus

Geschreven door</br>Natashja Klein

Geschreven door
Natashja Klein

Zaden kunnen jouw onregelmatige cyclus of uitblijvende menstruatie helpen herstellen en behouden

Het eten van verschillende zaden ofwel ‘zaadrotatie’ kan bijdragen aan een gezonde (regelmatigere) cyclus. Ik heb dit zelf ook toegepast in 2020 en het zal ongetwijfeld een combinatie van factoren zijn geweest, maar half december ben ik geheel onverwachts toch nog op natuurlijke wijze zwanger geraakt.

In 1987 is er zelfs al een onderzoek geweest waaruit blijkt dat lignanen (zit in lijnzaad) een positief effect hebben op het vrouwelijk lichaam en dat het zorgt voor een hoger SHBG gehalte. Het onderzoek van H. Adlercreutz et al. lees je hier terug.

Vrouwen uit de hormoonbalans groep hebben zaadrotatie toegepast met mooie resultaten zoals een kortere en meer regelmatigere cyclus (zie onderaan dit blog voor de ervaringen).

Zaadrotatie in het kort

Bij zaadrotatie gebruik je vier verschillende (biologische) zaden: lijnzaad, pompoenpitten, sesamzaad en zonnebloempitten (ik koop mijn zaden bij de Notenshop). Verder gebruik je als uitgangspunt de vrouwelijke cyclus (ca. 28 dagen of langer als die van jou langer duurt). Als je geen cyclus hebt kan je dit ook toepassen, dus lees dan gerust verder. 

Jouw menstruatie cyclus

De eerste fase van jouw cyclus begint op dag 1 van jouw menstruatie en heet de folliculaire fase. In de eerste fase van jouw cyclus tot de eisprong (ovulatie) neem je dagelijks een eetlepel (zelf breken!) lijnzaad en pompoenpitten. Vervolgens neem je tijdens de tweede fase (de lutheale fase) dagelijks een eetlepel sesamzaad en zonnebloempitten. Je hoeft dit niet in 1x op te eten. Ik verwerk het afwisselend in mijn ontbijt, lunch of avondeten. De pompoen- en zonnebloempitten zijn bijvoorbeeld erg lekker in een salade.

Bij de volgende kopjes leg ik per zaad uit wat het doet en waarom het jouw hormoonbalans kan verbeteren.

Zaadrotatie kan je bij zeer diverse klachten inzetten waaronder bij een onregelmatige en / of pijnlijke menstruatie, hevige bloedingen, bij opvliegers of nachtzweten, stemmingswisselingen, endometriose, PMS klachten, vermoeidheid, hoofdpijn en als je haar dunner wordt.

Ik koop mijn (bio) zaden bij o.a. de notenshop of in de winkel. Zowel de Jumbo, als Deen en Albert Heijn verkopen het merk Smaak, wat biologisch is en is zo nu en dan weleens in de aanbieding (1+1).

Lijnzaad (fase 1 – folliculaire fase)

De eerste fase van jouw cyclus begint dus op dag 1 van jouw menstruatie en eindigt bij de eisprong. Deze eerste fase heet de folliculaire fase en staat in het teken van de rijping van een eicel in jouw eierstokken. Gedurende deze eerste fase is het hormoon oestrogeen belangrijk.

Lijnzaad is een heel bijzonder zaadje omdat het een stabiliserende invloed heeft op jouw oestrogeen balans. Het bijzondere is dat het zowel positief werkt in de situatie dat je teveel oestrogeen hebt (in verhouding tot progesteron), maar ook als je een tekort hebt. Mocht je hier meer van willen weten hoe dit zit, laat het gerust weten. Een ander voordeel van lijnzaad is dat het een hoog gehalte bevat aan gezonde omega 3 vetzuren (ALA). Breek wel zelf je lijnzaad, ik doe dit in een koffiemolentje, een blender kan ook. Zoals uitgelegd in de post over vetten oxideren omega 3 vetzuren al op kamertemperatuur. De gebroken zaadjes in de winkel zijn veelal geoxideerd en hiermee gaat het positieve effect teniet. Ik breek meestal voor max. 1 week wat zaadjes en bewaar ze dan afgelopen in de koelkast.

Pompoenpitten (fase 1 – folliculaire fase)

Naast lijnzaad neem je tijdens de eerste fase van jouw cyclus ook dagelijks pompoenpitten. Net als lijnzaad bevatten pompoenpitten ook omega 3 en veel zink en magnesium. Deze combinatie zorgt dat je lichaam voldoende ondersteund wordt om straks in de tweede fase ook voldoende progesteron aan te maken.

Nog even een weetje over de folliculaire fase: tijdens deze fase ontwikkelt zich dus een follikel in jouw eierstokken. Een follikel is een eicel + een omhulsel. Als de eicel voldoende is gerijpt zal de eicel tijdens de ovulatie uit het follikel komen en vind een weg naar jouw baarmoeder. Het omhulsel blijft achter na de ovulatie in jouw eierstokken en heet het gele lichaam. Als je PCOS hebt rijpt in veel gevallen de eicel onvoldoende waardoor er geen ovulatie plaatsvindt en vaak een menstruatie (en zwangerschap) uitblijft. Zaadrotatie kan hier een positief effect op hebben!

Sesamzaad (fase 2 – lutheale fase)

De tweede fase van jouw cyclus begint na de eisprong (ook wel ovulatie) en heet de lutheale fase. Als de eicel voldoende is gerijpt in de eierstokken wordt tijdens de eisprong een eicel afgegeven die op weg gaat naar jouw baarmoeder. Na de eisprong blijft het omhulsel (follikel is een eicel + omhulsel) achter in de eierstokken. Dit omhulsel, ook wel het gele lichaam gaat het hormoon progesteron produceren. Het lichaam heeft o.a. zink nodig om dit te kunnen aanmaken. Zowel pompoenpitten (fase 1) als sesamzaad (fase 2) bevat zink wat de aanmaak kan ondersteunen. Ook heeft sesamzaad net als lijnzaad een stabiliserende werking op oestrogeen. Tijdens de tweede fase neem je dagelijks een eetlepel sesamzaad. Ik vind sesamzaad lekker in een salade, maar ook  op een cracker met kip & avocado of een lekker Aziatisch diner met bijv. kip en sesamzaad. Als je hier nog tips of inspiratie bij wilt, stuur me vooral een berichtje!

Zonnebloempitten (fase 2 – lutheale fase)

Het laatste zaad van de zaadrotatie cyclus is de zonnebloempit. De zonnebloempit bevat onder andere selenium en vitamine E. Selenium heeft een ondersteunende werking voor de lever en Vitamine E heeft het lichaam nodig voor de aanmaak van progesteron.

En tot slot, zodra jouw menstruatie begint, start je weer opnieuw met lijnzaad en pompoenpitten.

Geen cyclus?

Mocht jouw cyclus langer duren dan 28 dagen, wat bij mij ook zeker het geval was, houdt dan jouw eigen cyclus aan. Heb je helemaal geen cyclus? Hanteer dan de cyclus van de maan (die is ook 28 dagen) en begin met fase 1 zodra de nieuwe maan is aangebroken (rode maan cyclus). Fase 2 begint vervolgens op het moment dat het volle maan is. Mocht je liever de witte maancyclus volgen, dan kan dat ook. Zodra je lichaam weer start met een eigen cyclus, dan volg je deze.

Ervaringen van anderen

En? Ga jij het ook proberen? Of heb je nog vragen? Stuur gerust een berichtje en laat je gegevens achter op het kennismakingsformulier.

Meer blogs

Scroll naar top