Hormonen verstoren - Hormoonbalans met Natas

Wat is de nummer 1 verstoorder van je hormonen? Altijd AAN staan!

Geschreven door</br>Natashja Klein

Geschreven door
Natashja Klein

Je kent het vast wel, een gejaagd gevoel? ‘S ochtends nog even snel de broodbakken vullen van de kinderen, iedereen keurig in de kleren krijgen en hup, door naar je werk! Daar knal je de hele dag vol enthousiasme door. En bij thuiskomst? Tsja, dan gaat het nog even door. Snel een warme hap, door naar de voetbaltraining van je kind en als iedereen eindelijk plat ligt, wachten er nog 3 volle wasmanden op je. Klinkt herkenbaar toch? En dan hebben we het nog niet eens over je sociale leven, de sportschool of de traktaties die nog bedacht moeten worden. En laat dit gevoel nou net de nummer 1 verstoorder zijn van je hormonen!

Het voelt misschien niet als stress?

Veel vrouwen staan de hele dag AAN, de gedachtes ratelen de hele dag door. Ze voelen zich opgejaagd, voelen veel druk om alle ballen omhoog te houden. Sommige vrouwen noemen het misschien niet stress maar gejaagd. Misschien klinkt het iets te beladen om het stress te noemen? In ieder geval voelt het lichaam het wel aan als stress. En daar moet iets aan veranderd worden!

Wil je eerst meer weten over bijv. PCOS en wat je er zelf aan kunt doen? Lees dat hier!

Cortisol en hormonen

Ons lichaam heeft van nature een gaspedaal (het sympathisch stelsel) en een rempedaal (het parasympatisch stelsel). Simpelweg gezegd ‘aan’ en ‘uit’.
Zodra dat het lichaam ‘aanstaat’, wordt het hormoon cortisol aangemaakt. En je kunt je nu wel voorstellen dat zodra het lichaam dus de hele dag aanstaat, er dus ook steeds cortisol wordt aangemaakt. Hier is je lichaam niet voor gemaakt en het hormoon is van nature niet bedoeld om de hele dag actief te zijn. Het kost veel te veel energie van je lichaam.

Laat ik vooropstellen dat het helemaal niet verkeerd is om enkele keren per dag aan te staan, maar niet de gehele dag. Als je onvoldoende op de rem trapt, staat het sympathisch stelsel dus de gehele dag aan. En dat heeft zeker een negatief effect op je hormoonbalans!
Misschien herken je de klachten wel:

  • Snaaibuien
  • Hoge bloeddruk
  • Moeite met afvallen
  • Een onzuivere huid
  • Te hoge hartslag
  • Geprikkeld

Volg je me al op Instagram? Check hier mijn posts over altijd ‘aan staan’!

Ontspannen voor je hormonen

Vraag jezelf eens af, hoe vaak ontspan jij? En dan niet doelloos scrollen op je socials of uren lekker je serie bingen…
Best weinig misschien hé, dat je echt even gaat zitten met een kop thee en een puzzeltje. Of een flink blok te wandelen? Of hou jij misschien meer van een warm bad met een tijdschrift?

Om je parasympatische stelsel te ondersteunen, zodat je dus even ‘uit’ gaat, is ontspannen heel belangrijk!
Ik heb enkele tips voor je om echt even te ontspannen. Dit kun je oefenen dus het zal na een tijdje steeds beter gaan.

Hormonen verstoren - Hormoonbalans met Natas

Tips om écht even ‘uit’ te staan

Je wilt graag je hormonen ‘helpen’, check deze tips:

  1. Lees een boek.
  2. Ga wat meer naar buiten, wandel bijvoorbeeld in je lunchpauze een stuk.
  3. Probeer eens een tijdje te journallen.
  4. Sta dagelijks stil bij 3 dingen waar je deze dag dankbaar voor bent.
  5. Zet een wekker om juist op tijd op bed te gaan.
  6. Doe simpele ademhalingsoefeningen.

Heb je vragen of wil je eens kijken of we samen naar jouw problemen kunnen kijken?
Boek dan gerust een gratis hormoonconsult in, ik kijk met alle liefde met je mee!

Liefs,
Natashja

Meer blogs

Scroll naar boven